Wybór agencji marketingowej to nie lada wyzwanie. Jeśli nie kierujemy się znajomościami czy rekomendacjami zaufanych osób, stajemy w obliczu tysięcy podmiotów wygooglowanych w internecie. Jak przefiltrować informacje na ich temat, aby podjąć dobrą decyzję? Jakie kryteria wziąć pod uwagę, aby nie zmarnować budżetu reklamowego i uniknąć poszukiwania kolejnej firmy, która uratuje sytuację? Przygotowaliśmy dla Ciebie 10 wskazówek, dzięki którym będziesz wiedzieć, jak wybrać agencję reklamową, jeśli inwestujesz lub planujesz inwestycję w Google Ads czy reklamę na Facebooku!
- 1. Specjalizacja agencji marketingowej
- 2. Metodologia pracy nad kampaniami online
- 3. Status Google i Meta Business Partner
- 4. Kontakt z agencją marketingową
- 5. Raportowanie wyników kampanii
- 6. Sposób wydawania budżetu
- 7. Własność kont reklamowych
- 8. Kształt umowy o współpracy
- 9. Sposób przygotowania oferty
- 10. Elementy oferty
Przeczytaj również:
Jak przygotować się do współpracy z agencją SEM
- Portfolio i oferta – na ile są ważne?
- Jak wyznaczyć cele i warunki współpracy?
- Jaki kanał promocji będzie najlepszy?
- Jaki budżet będzie odpowiedni?
- Raportowanie efektów pracy – jak i kiedy?
czytaj więcej
1. Specjalizacja agencji marketingowej
Kiedy poszukujesz agencji do obsługi kampanii online, specjalizacja stanowi atut. Na rynku istnieją agencje z szerokim (często obejmującym cały obszar marketingu lub digital marketingu) i wąskim wachlarzem usług. W tym drugim przypadku możesz oczekiwać innego rodzaju koncentracji wokół Twoich potrzeb – specjalizacja oznacza, że wszystkie wysiłki firmy skupiają się na podnoszeniu jakości i optymalizacji procesów wyłącznie w obszarze, który Cię interesuje, czyli na przykład Google Ads czy reklamie na Facebooku.
Zobrazujmy to na przykładzie…Wyobraź sobie wytwórnię placków do tortilli. Niby prosta sprawa, ale procedury, maszyny, załoga skoncentrowana wyłącznie na ulepszaniu jednego produktu. To wszystko sprawia, że firma produkuje tańsze i smaczniejsze tortille niż piekarnia wytwarzająca wszelkiego rodzaju pieczywo.
2. Metodologia pracy nad kampaniami online
Poza specjalizacją, strona internetowa agencji to także miejsce na zadeklarowanie metodologii pracy, która sprawia, że know-how jest na poziomie firmy, a nie pracowników. To gwarancja tego, że nieważne kto będzie obsługiwał Twoją kampanię, ze względu na ułożony proces, rezultat będzie podobny. To bardzo ważne kryterium wyboru agencji reklamowej, ponieważ świadczy o zarządzaniu jakością usług.
Metodologia to również informacja dla Ciebie na temat sposobu myślenia i priorytetów agencji, za którymi dobrze, jeśli stoi rozwój własnej sieci narzędzi wspierających specjalistów. Metodologia może stanowić również deklarację określonych wartości i działań podejmowanych wobec klientów. W taki sposób sformułowana jest na przykład nasza gwarancja zero-waste.
Tajniki Marketingu Zero-Waste!
Dowiedz się, czym jest GWARANCJA ZERO-WASTE w kampaniach online i poznaj instrukcję, jak NIE MARNOWAĆ budżetu reklamowego:
- jak zwiększyć sprzedaż, zachowując ten sam budżet na reklamy Google i Facebook
- jak zmniejszyć koszty reklam w duchu Zero-Waste, poprawiając sprzedaż
3. Status Google i Meta Business Partner
Ostatni element, który znajdziesz na stronie internetowej, który pomoże Ci wybrać dobrą agencję reklamową, to odznaczenia, takie jak Google Partner/Google Partner Premium czy Meta Business Partner. Są one istotne, ponieważ otrzymują je podmioty wykazujące się najlepszymi wynikami w Google Ads i Facebook Ads. Te tytuły są dla Ciebie gwarancją, że firma ma dedykowane wsparcie od Google i Meta oraz wiele innych przywilejów, które mają wpływ na jakość prowadzonych kampanii reklamowych.
SmartYou z metodą zero-waste w PPC wśród 3% najlepszych agencji wg Google
Po zmianach w programie, a zarazem kolejny rok z rzędu, otrzymaliśmy (i utrzymaliśmy) status Partnera Premium od Google!
Znaleźliśmy się wśród zaledwie 3% agencji w Polsce uhonorowanych tym tytułem. A to wszystko przy jednoczesnej ochronie budżetów naszych Klientów wg. metodologii zero-waste.
4. Kontakt z agencją marketingową
W rozmowie z agencją koniecznie zapytaj, w jaki sposób przebiega kontakt pomiędzy klientem a specjalistą oraz upewnij się, że w przypadku pytań czy zgłaszania feedbacku, czas reakcji będzie dla Ciebie satysfakcjonujący. To również moment, aby zdefiniować, czy preferujesz bezpośrednią relację z osobą, która pracuje nad Twoimi kampaniami PPC, czy większą responsywność, ale wynikającą z pośrednictwa obsługi klienta.
W SmartYou zbudowaliśmy dział Obsługi Klienta, ponieważ nie chcemy, aby specjaliści SEM odrywali się od kampanii, pisząc maile czy odbierając telefony. Na życzenie klienta pojawiają się oni na spotkaniach, natomiast w większości przypadków, nie kontaktują się z klientem. Przetestowaliśmy, że w ten sposób kampanie są lepiej prowadzone i unikamy błędów wynikających z dekoncentracji czy nieodpowiedniego zaplanowania czasu pracy. Jednocześnie opracowaliśmy system, dzięki któremu nie ma opóźnień w przekazywaniu ważnych informacji – wiadomości od klientów są natychmiast widoczne w CRM-ie, a specjaliści są o nich automatycznie powiadamiani.
Piotr Stryjniak, Właściciel & Dyrektor Operacyjny SMARTYOU
5. Raportowanie wyników kampanii
Wśród kryteriów wyboru agencji reklamowej nie może zabraknąć kwestii raportów marketingowych, które oceniamy pod kątem regularności oraz analizowanych parametrów. Poza bieżącym dostępem do paneli reklamowych oraz danych w Google Analytics, standardem jest opracowywanie przez agencję zestawienia najważniejszych metryk, na przykład w trybie miesięcznym. Analizowane parametry powinny odzwierciedlać skuteczność prowadzonych działań. Ważne jest również ustalenie z agencją, co się wydarzy, jeśli cele nie będą realizowane – jak będzie wyglądała komunikacja i prace naprawcze w takiej sytuacji.
Chcesz wiedzieć, jak powinien wyglądać raport z kampanii dla sklepu internetowego? Przeczytaj ten artykuł.
6. Sposób wydawania budżetu
Aby dobrze wybrać agencję marketingową, koniecznie zapytaj, w jaki sposób jest wydawany budżet reklamowy. Podejście, w którym stanowi on stały poziom wydatków może być ryzykowne w sytuacji, kiedy wyniki kampanii nie spełniają oczekiwań. Jeśli natomiast priorytetem agencji są określone KPI (kluczowe wskaźniki efektywności), a ustalenia finansowe stanową jedynie limit, który nie może zostać przekroczony, nie ma zagrożenia, że budżet będzie marnowany.
W SmartYou traktujemy budżet jako narzędzie pracy, którego celem jest osiągnięcie ustalonych z klientem KPI. Stworzyliśmy Gwarancję zero-waste, która zawiera procedury chroniące budżet przed zbędnymi wydatkami oraz SmartSkrypty kontrolujące i ograniczające go. Są one dodatkową parą oczu w pracy nad kampaniami.
Maciej Tyśper, Quality Leader & Partner SMARTYOU
7. Własność kont reklamowych
W rozmowie z agencją zorientuj się, czy działania będą prowadzone na kontach reklamowych, których jesteś administratorem. To jeden ze standardów uczciwości we współpracy, dzięki któremu w każdym momencie będziesz mógł przeprowadzić audyt, a w razie potrzeby bez problemu zmienić agencję czy przenieść kampanie do własnego działu marketingu.
8. Kształt umowy o współpracy
Optymalny okres wypowiedzenia umowy jest równie istotnym kryterium wyboru agencji reklamowej świadczącym o uczciwym podejściu do klienta, jak kwestia własności konta. Poza okresem wstępnym, kiedy kampania potrzebuje czasu na wdrożenia i optymalizacje (w SmartYou są to trzy miesiące), maksymalnie miesięczny okres wyjściowy to naszym zdaniem dowód na partnerskie podejście i odpowiedzialność za dowożone wyniki.
9. Sposób przygotowania oferty
Sam sposób przygotowania oferty bardzo wiele mówi o potencjalnej współpracy z agencją marketingową. Poświęcenie klientowi czasu, aby zrozumieć specyfikę i potrzeby biznesu, zadawanie pytań i drążenie, aby odpowiedzi dawały pełen obraz sytuacji to zapowiedź strategicznego podejścia do kampanii i dbałości o jakość. Jeśli już prowadziłeś(-aś) działania reklamowe, prośba o dostęp do paneli reklamowych i Google Analytics jest w tym momencie dobrym znakiem.
10. Elementy oferty
Ostatnim kryterium na naszej liście jest analiza samej oferty. Czy znajduje się tam zarys strategii proponowanych działań oraz informacja na temat metodologii? Czy koncepcja zawiera odniesienia do obecnej sytuacji w Twoim biznesie i wcześniejszych działań reklamowych, jeśli były prowadzone? Czy jest zdefiniowany problem i wyzwania na drodze do jego realizacji, a także pomysły, w jaki sposób się z nimi zmierzyć? Jeśli tak, a agencja reklamowa przeszła pomyślnie weryfikację według poprzednich kryteriów, możesz spać spokojnie – najprawdopodobniej to bardzo dobry wybór!
Chcesz wiedzieć, w jaki sposób prowadzimy kampanie reklamowe dla naszych klientów? Sprawdź naszą ofertę oraz case studies!