Wielu przedsiębiorców nie czyta raportów marketingowych przygotowywanych przez agencje. Tymczasem moment, w którym otrzymujesz podsumowanie kampanii reklamowej, to czas na zadanie kluczowych dla Twojego biznesu pytań. Pomijając je, możesz nie być świadom ważnych decyzji, które oczekują na podjęcie, a Twoja inwestycja w reklamę staje się ryzykowna. Jak powinien wyglądać dobry raport? W jaki sposób go ocenić? Jakie metryki są istotne dla e-commerce? Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zapraszamy Cię do naszego artykułu!
Przeczytaj również:
Audyt Google Ads – dlaczego warto?
- Czym jest audyt Google Ads?
- Jakie są 3 powody, dla których warto przeprowadzić audyt Google Ads?
- Dlaczego niektóre firmy unikają audytu konta Google?
- Od czego zależy koszt audytu Google Ads?
- Czym jest bezpłatny audyt zwany jako “Smartcheck”?
czytaj więcej
Raport marketingowy z perspektywy biznesowej
Raport marketingowy służy nie tylko do oceny skuteczności kampanii, ale też współpracy z agencją czy freelancerem. Z historii klientów, którzy zgłosili się do nas ze względu na poczucie, że coś jest nie tak z ich kampaniami, wiemy, że kształt raportu może służyć maskowaniu słabych wyników. Jednocześnie wielu przedsiębiorców zapomina o informowaniu agencji o ważnych zmianach i planach, co powoduje, że specjalista prowadzący kampanie, nie może się do nich odnieść.
Dlatego, aby świadomie prowadzić biznes, wykorzystywać wszystkie szanse i reagować, zanim pojawiają się straty finansowe, moment otrzymania podsumowana powinien być dla Ciebie okazją do zadania sobie poniższych pytań:
- Jak zwrot z inwestycji przekłada się na zysk firmy? Jaki jest obecny zwrot z inwestycji w reklamę?
- Jakie są wyniki kampanii w porównaniu do poprzednich miesięcy lub w przypadku sezonowości – poprzednich sezonów? Jak oceniam współpracę z osobą lub firmą prowadzącą kampanię?
- Czy jest coś czego nie rozumiem i czy mam pytania do raportu marketingowego?
- Co dzieje się w moim biznesie? Czy planuję jakieś działania w obszarze marketingu i sprzedaży? O czym powinienem(-am) poinformować agencją reklamową czy freelancera?
Jak powinien wyglądać raport marketingowy
To bardzo ważne, aby raport marketingowy był przejrzysty i zawierał metryki, które informują Cię w klarowny sposób o tym, czy i ile zarabiasz na reklamie. KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności, zależą od indywidualnych ustaleń z agencją lub freelancerem, ale w każdym przypadku powinny obrazować rentowność Twojej inwestycji. Graficzne przedstawienie danych w taki sposób, że nie musisz się wysilać, aby je przeanalizować oraz komentarz z interpretacją wyników to standard, którego możesz oczekiwać.
Prawidłowy raport marketingowy zawiera również takie elementy jak segmentacja z podziałem na typy kampanii i urządzenia oraz rozkład danych w czasie z porównaniem do poprzedniego okresu. Nie mniej ważna jest konsekwencja, czyli sporządzanie podsumowań według spójnej metodologii oraz oznaczanie zmian, jeśli się pojawiają (np. w zakresie atrybucji, okna konwersji czy źródła danych).
Jakie metryki są istotne w raporcie marketingowym dla e-commerce
Choć raporty marketingowe dla sklepów internetowych mogą się od siebie różnić ze względu na indywidualne uzgodnienia z agencją czy freelancerem prowadzącym kampanię reklamową, pewne metryki są standardem i powinny się znaleźć w każdym podsumowaniu dla e-commerce. Ich obecność warunkuje odpowiednie skonfigurowanie analityki internetowej, szczególnie aktywny moduł e-commerce w Google Analytics, wykluczone bramki płatności i podlinkowane konto Google Ads.
Aby zobrazować efekty kampanii, raport powinien w przejrzysty sposób przedstawiać wartość przychodów oraz wysokość wydanego budżetu reklamowego, stąd jego niezbędnym elementem jest zestawienie przychodów i kosztów. Równie ważny jest współczynnik ROAS, czyli zwrot z inwestycji w reklamę, który uzupełnia dane na temat skali działań o stosunek przychodów do kosztów.
Piotr Stryjniak, Właściciel i Dyrektor Operacyjny SMARTYOU
W raporcie marketingowym firmy może również pojawić się zysk. Jeśli dzielisz się z agencją informacjami na temat marży, jego wyliczenie jest możliwe.
Co jest ważne w sposobie raportowania kampanii
Odpowiednie zestawianie obecnego okresu z przeszłością jest kluczowe, aby raport miał właściwy punkt odniesienia i nie przekłamywał danych. Przykładowo Google Ads przypisuje konwersje do kliknięcia, czyli decydująca jest data wyświetlenia reklamy. Jeśli wszedłeś na stronę przez reklamę tydzień temu, ale kupiłeś produkt dzisiaj, według raportu, konwersja ma datę sprzed tygodnia. To oznacza, że w modelu biznesowym, gdzie klienci potrzebują więcej czasu na zakup, raport z najświeższych danych nie będzie właściwie przedstawiał rezultatów kampanii, a każde przesunięcie w ich generowania, pokaże bardziej korzystne wyniki. To dlatego porównywanie danych opierających się na różnych sposobach atrybucji i momentach raportowania, nie jest wiarygodne.
Aby zestawienia danych były rzetelne, w SmartYou system raportowy zapamiętuje dane z poprzednich podsumowań i to z nich korzystamy, opracowując raport marketingowy. To on jest źródłem, a nie narzędzia analityczne, w których dane mogły się już zmienić. Dzięki temu porównanie lepiej odzwierciedla rzeczywiste zmiany, które zaszły w kampanii.
Maciej Tyśper, Quality Leader & Partner SmartYou
Tajniki Marketingu Zero-Waste!
Dowiedz się, czym jest GWARANCJA ZERO-WASTE w kampaniach online i poznaj instrukcję, jak NIE MARNOWAĆ budżetu reklamowego:
- jak zwiększyć sprzedaż, zachowując ten sam budżet na reklamy Google i Facebook
- jak zmniejszyć koszty reklam w duchu Zero-Waste, poprawiając sprzedaż
Masz wątpliwości na temat raportów marketingowych, które otrzymujesz? Dowiedz się więcej na temat audytów kampanii reklamowych w SmartYou!